12 Şubat 2015 Perşembe

Beyaz Tuval -Benjamin Stein

Metis yayınları türkçeleştirip yayınlamış Stein'in romanını. Kitabın kurgusundan çok etkilendim.
Bu roman aslında iki farklı roman. Okuyucuya  bir olay-zaman  iki farklı anlatıcı tarafından aktarılır. Kitapta arka kapak yoktur. Kitabın bir tarafı Jan Wechsler tarafından  anlatılan hikayedir. Kitabı çevirirseniz,  Amnon Zichroni tarafından anlatılan hikayeye geçiş yaparsınız. Hangi hikayeye başlayacağınız size kalmış. İsterseniz bir hikayeyi yarım bırakıp diğer hikayeye geçiş de yapabilirsiniz. Ben önce Amnon'un , sonra kitabı çevirip Jan 'ın hikayesini okudum.

Son zamanlarda farklı bakış açılarının irdelendiği çokça edebiyat ve sinema eseri inceledim. Hepsi ayrı keyifliydi. Beyaz tuval, polisiyesi oldukça güçlü bir eser. Roman, dini hayatlarının göbeğine oturtmuş yahudiler arasında geçiyor.  Hayatıma çok sevdiğim Yahudi insanlar girdi, ama ben onların kültürleri, dini ritüelleri konusunda bilgisizdim. Türkiye'de yaşamanın özellikle Yahudiler için çok güç olduğu aşikar. Sanıyorum ki bu nedenle kendi kültürlerini dışarıya belli edemiyorlar. Neyse bu romanla dini nasıl yaşadıkları, ritüelleri vs. konusunda oldukça bilgi sahibi oldum.

Ben romanın kurgusunu çok zekice buldum. Yazara ait bilgiler şöyl:

Benjamin SteinBenjamin Stein 1970 Berlin doğumlu, 1982'den itibaren çeşitli dergilerde şiir ve kısa edebi metinler yayımlamaya başladı. Liseden mezun olduktan sonra bir süre bir yaşlılar evinde kapıcı olarak çalışan Stein daha sonra Judaistik ve Hebraistik öğrenimi gördü. İlk romanıDas Alphabet des Juda Liva'nın (1995) yayımlanmasının ardından çeşitli Alman ve ABD bilgisayar dergilerinde muhabir ve redaktör olarak görev yaptı. 1998'den beri bilişim teknolojileri alanında danışmanlık yapıyor.
Kazandığı pek çok edebi ödül arasında Beyaz Tuval romanı için verilen Tukan Ödülü de var. Edition Neue Moderne adlı yayınevinin sahibi olan Stein, 2012 yılında Replay adlı bir bilimkurgu romanı yayımlamıştır.

2 yorum:

  1. Merhabalar;
    Kitap hakkında araştırma yaparken blogunuza rastladım:) Kitabı henüz okumadım, ancak elime aldığımda çok şaşırdığımı belirtmem gerek. Daha önce Zaman Tüneli adlı sonunu kendimizin seçebildiği seri kitaplardan okumalar yapmıştım ancak başlangıç seçimi olan bir kitapla ilk defa karşılaştım :) Blog yazınızı da akıcı ve aydınlatıcı buldum ;) Diğer yazılarınıza da baktım hem güzel kitaplar okuyor hem de güzel yorumlamalar yazıyorsunuz, yazmaya devam etmeniz temennisiyle ;)

    Kendi bloguma da beklerim sizi efenim;

    http://rafinasigmayanlar.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba;
      Yorumunuz beni çok mutlu etti. 2016 ya bundan güzel başlangıç olamazdı benim için:) Elimden geldiğince okumaya ve okuduklarım üzerine yorum yapmaya çalışıyorum.

      Bloğunuzu zevkle ve ilgiyle takipte olacağım...
      Sevgiler

      Sil